منصور نریمان
اسکندر ابراهیمی زنجانی از نوازندگان بربط که بعدها نام هنریاش منصور نریمان شد در اسفند ۱۳۱۴ در مشهد به دنیا آمد. پدرش که خود سه تار، تار و نی را به خوبی مینواخت از همان دوران کودکی او را تحت آموزش خود گرفت . وی را با ردیفها و گوشههای موسیقی ایرانی آشنا کرد و نواختن سه تار را به او آموخت.
او مانند بسیاری از نوازندگان ایرانی، عود آموختن موسیقی را با تار و سهتار آغاز کرد. در آن سالها عود، سازی بود که کمتر نوازندهای سراغ آن میرفت و اگر قرار بود در ارکستری جا داشته باشد، نوازنده تاری نواختن آن را برعهده میگرفت. در مجموع عود، ساز فرعی نوازندگان تار محسوب میشد.
۴۲ قطعه عود و ردیف موسیقی ایرانی برای عود و شیوه بربط نوازی از کتابهای منصور نریمان است که به وسیله هنرآموزان موسیقی تدریس میشود.
منصور نریمان و احیای جایگاه عود در ایران
نریمان از نخستین نوازندگانی بود که تمرکز خود را بر روی عود به عنوان یک ساز قدیمی ایرانی گذاشت .و آن را به ساز اصلی خود تبدیل کرد. وی درباره اینکه چگونه نواختن عود را آموخت در خاطرات خود گفته است:
در عود استادی نداشتم، فقط از راه گوش به رادیوهای کشورهای همسایه استفاده بردم و به محمد عبدالوهاب خواننده و نوازنده بزرگ مصری به رادیو قاهره نامه نوشتم . درباره کوک و بعضی مسایل این ساز از وی سوالاتی کردم و مسایلی را مطرح نمودم. پس از چندی عبدالوهاب در جواب نامه من نوشت که کوک عود همانی است که خود شما انجام دادهاید و خلاصه کل نظریات مرا تایید کرد.
با ورود وی به این عرصه، عود که رنگ و بوی عربی داشت، کم کم در ارکستر سازهای ایرانی جا پیدا کرد و حتی گاهی قطعهای تکنوازی به آن اختصاص داده میشد.
علاوه بر تلاش برای تغییر شیوه نوازندگی که تحت تاثیر موسیقی عربی و عودنوازان عرب بود، عقیده داشت، عود سازی ایرانی و نامش بربط است و ساختار آن با عودی که در جهان عرب نواخته میشود، متفاوت است. شیوه بربط نوازی نریمان به مکتبی تبدیل شده که تمام آموزگاران نوازندگی بربط در ایران این شیوه را تدریس میکنند.
شاگردان نریمان
او علاقه فراوانی به عود یا بربط که سازی ایرانی است و از ایران به دیگر کشورهای جهان رفته، داشت . کوشش فراوان کرد تا این ساز و نواختن آن را احیا کند و آن را به صورت تکنوازی درآورد.استاد نریمان شاگردان خوبی نیز در این مسیر تربیت کرد. از آن جمله میتوان به محمد فیروزی، حسین بهروزینیا، علی پژوهشگر، نگار بوبان و شهرام غلامی که از نوازندگان بربط هستند اشاره کرد.
درگذشت منصور نریمان
نریمان که به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان بستری شده بود، بامداد چهارشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ خورشیدی در بیمارستان بهمن تهران درگذشت.
پیکر او صبح جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ خورشیدی از مقابل تالار وحدت تشییع شد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
حسین بهروزی نیا
حسین بهروزینیا، (زادهٔ ۲۱ خرداد ۱۳۴۱ تهران)، آهنگساز، ردیفدان و از نوازندگان بربط اهل ایران است.
بهروزینیا از ۹ سالگی وارد هنرستان موسیقی ایران شد و زیر نظر رضا وهدانی نواختن تار را آغاز نمود.وی نزد منصور نریمان نواختن عود را فرا گرفت و ردیف موسیقی ایران را ازمحمدرضا لطفی آموخت.
شکوفایی استعداد بهروزینیا به سرعت نمایان شد تا جایی که در سن ۱۷ سالگی از او دعوت شد که در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران به کار و تدریس بپردازد.
موقعیتها و پیشرفتها به سرعت دنبال هم آمدند و از او درخواست شد که مسئولیت تولید و آموزش آن مرکز را بپذیرد.
او همواره در جهت آموزش بربط و تربیت هنرجویان همت گمارده او سفرهای زیادی در سراسر اروپا، آسیا و شمال آمریکا داشتهاست و کنسرتهای زیادی را برگزار نموده. با گروهها و ارکسترهای برجسته ایرانی مانند ارکستر مضرابی ایران، گروه عارف، گروه مولانا همکاری داشته. از سال ۱۹۹۲ به عنوان نوازنده بربط با گروه دستان همکاری مستمر داشتهاست.
در طی این سالها با تعدادی از خوانندگان برجسته از جمله محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، پریسا، سیما بینا، علیرضا افتخاری، همایون شجریان و سالار عقیلی همکاری نمودهاست.
بهروزینیا بربط را به شیوه ایرانی مینوازد که این وجه تمایز او با عود نوازان عرب یا ایرانی است که به شیوه عربها عود مینوازند.
او در سال ۲۰۰۳ از وزیر فرهنگ نشان (اولین مرتبهٔ هنرها) را بالاترین احترامها دریافت نمود.
استاد بهروزی نیا بعد از قرنها با همکاری استاد ابراهیم قنبریمهر ساز بربت را دوباره احیا نمود و وارد جامعه موسیقی ایران کرد.
عبدالوهاب شهیدی
استاد عبدالوهاب شهیدی (زاده ۱ مهر ۱۳۰۱ در میمه)، خواننده در سبک سنتی ایرانی، آهنگ ساز، استاد آواز و از نوازندگان بربط است. عبدالوهاب شهیدی فرزند میرزا حسن شهیدی ملقب به صدرالاسلام و متخلص به طوبی است.
شهیدی از اوایل دهه ۱۳۲۰ فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. او در سال ۱۳۳۹ در برنامه گلها شروع به فعالیت و همکاری با رادیو کرد و تا سال ۱۳۵۷ در بسیاری از این برنامهها شرکت کرد.
وی چندین بار در برنامههای جشن هنر شیراز شرکت کرد و در این برنامهها با هنرمندان سرشناسی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمتالله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی همکاری کرد.
فعالیت های عبدالوهاب شهیدی
استاد برای شناساندن موسیقی ایرانی به کشورهایی نظیر فرانسه انگلستان آمریکا افغانستان آلمان سفرهایی داشته. و برنامه با شکوهی در بزرگداشت حضرت مولانا در کشور ترکیه بر مزار وی اجرا نمود.
همچنین آثار فراوانی را با همکاری گروه پایور و گروه های فرهنگ و هنر وقت نیز انجام داده . در” جشن هنر شیراز ” کنسرت های متعددی ایفاد کرده است .از معروف ترین آثار شهیدی ، بازخوانی تصنیف لری ،”آن نگاه گرم تو “در دستگاه ماهور با شعر هما میرافشار میباشد.