پدالهای پیانو اهرم هایی هستند که صدای پیانو را به راه های مختلف تغییر میدهند. وقتی روی صندلی پیانو قرار میگیرید، ممکن است از این سه پدال در پایین شگفت زده شوید. پدال های روی پیانو چه می کنند؟
پیانو چند پدال دارد؟
اکثر پیانوها سه پدال دارند. که هر کدام از این پدال ها اسمی مشخص دارند و تاثیری روی صدای تولید شده میگذارند.
یکی از اجزای اصلی پیانو، پدالهای آن است که در بخش پایینی ساز قرار دارد. این پدالها اهرمهایی هستند که برای ایجاد تغییرات خاصی در صدای پیانو طراحی شده اند.
پیانوهای آکوستیک و دیجیتال معمولا دارای 3 پدال هستند و کاربرد این پدالها در انواع پیانو گرند، دیواری و دیجیتال متفاوت است که در این مقاله به بررسی نقش و کاربرد آنها میپردازیم.
پدال دمپر یا (ساستین):
پدال سمت راست، پدال نگهدارنده یاSustain گفته میشود. این پدال اجازه میدهد تا به سادگی صدای یک نت را طولانی تر بشنویم. یعنی هنگامی که کلاویهای را میزنیم و آن را رها میکنیم همچنان صدای آن نت شنیده میشود.
با فشار دادن این پدال به سمت پایین موجب میشود تا بالشتک های نمدی، عقب بروند و از سیمهای پیانو دور شوند. این عملکرد باعث میشود تا صدایی پررنگ و ماندگارتر ایجاد شود. همچنین به نوازنده کمک میکند که ارزش نتها را بهتر حفظ کند و کنترل بهتری بر دینامیک یا زیر و بمی صدا در هنگام اجرای آثار داشته باشد.
زمانی که پدال دمپر کاملا رها باشد صداها به صورت مقطعی و کاملا جداگانه شنیده میشوند و زمانیکه پدال پیانو به حالت کاملا فشرده قرار دارد صداها کاملا کشدار طولانی میشود.
گاهی نیز نوازنده لازم دارد که کشش صدا را به مقداری متوسط و بین این دو حالت، به وجود آورد؛ که برای این حالت، پدال دمپر رو تا نیمه نگه میدارد که اصطلاحا به آن تکنیک نیمپدال میگویند. پدال دمپر یکی از پرکاربردترین و محبوبترین پدالهای پیانو است.
علامت پدال دمپر یا ساستین بر روی پنج خط حامل به شکل زیر است:
پدال وسط یا (سوستناتو):
پدال سوستناتو، در وسط دو پدال دیگر قرار گرفته است و بر خلاف پدال دمپر که صدای همه نتهای نواخته شده را نگه میدارد.پدال سوستناتو تنها صدای یک یا چند نت خاص را نگه میدارد و طولانی میکند. به عبارتی دیگر، با استفاده از این پدال، نوازنده پیانو میتواند صدای نتهای مورد نظرش را نگه دارد، در حالی که سایر نتها بدون هرگونه تغییری باقی میمانند.
در قطعات موسیقی، پدال ساستناتو در بیشتر مواقع با علامت اختصاری Sost نشان میدهند. برای استفاده از این پدال ابتدا باید نت مدنظرتان را بزنید و آن را نگه دارید و بعد از آن پدال سوستناتو را فشار میدهید سپس می توانید کلیدها را آزاد کنید، اما آنها همچنان پایدار خواهند بود.
این قابلیت در پیانوهای گرند مکانیزم بسیار موثر و چشمگیری دارد و به تکنیک نوازنده در اجرای هارمونیهای صحیح کمک میکند و در مواردی حکم دست سوم او را دارد.
یکی دیگر از رایجترین کاربردهای این پدال کم شدن صدای پیانو به هنگام تمرین میباشد. در بعضی از پیانوهای دیواری زمانیکه این پدال را به سمت چپ قفل میکنید، یک لایه پارچه نسبتا ضخیم میان چکشها و سیمهای پیانو قرار میگیرد و باعث کم شدن صدای آن هنگام نواختن میشود. که اصطلاحا به آن پدال تمرین نیز میگویند.
علامت پدال میانی بر روی پنج خط حامل به شکل زیر است:
پدال سافت یا نرم:
پدال نرم یا پدال سافت برای کاهش یا نرم کردن صدا به کار میرود. نام دیگر این پدال در زبان ایتالیایی اونا کردا میباشد. در پیانوهای عمودی و برخی از پیانوهای بزرگ فشار دادن این پدال به سمت پایین موجب میشود تا چکشهای نمدی پیانو به سیمها نزدیکتر شوند.
کاهش فاصله چکش و سیم باعث میشود، صدای حاصله شدت کمتری داشته باشد و در نتیجه صدا نرم تر از حالت عادی اجرا شود. این پدال هم در گرند و هم در پیانو دیواری قرار دارد.
در اکثر پیانوهای بزرگ، هنگامی که این مکانیزم فعال میشود، چکشها به سمت راست رفته و به جای برخورد با سه سیم تنها بر دو سیم ضربه بزند و صدای کمتری ایجاد میشود. در حقیقت این پدال برای اجرای آثاری که کنترل دینامیک یا زیر و بمی صدا وجود دارد اهمیت بهسزایی دارد و یک امکان حیاتی محسوب میشود .
علامت پدال سافت یا نرم بر روی پنج خط حامل به شکل زیر است: