به طور کلی هشتاد بیست یا قانون پارتو به چه معناست؟
قانون هشتاد بیست در پیانو به طول کلی به این معناست که درصد بسیار زیادی از بازدهی و تاثیر گذاری توسط تعداد پایینی از متغیرها اتفاق میافتد. به عبارت دیگر یعنی بیشتر فعالیت های هر سیستم از طریق بیست درصد از نیروی آن سیستم ایجاد میشود. این قانون در موسیقی هم کاربرد بسیار زیادی دارد، نوازندگان زمانی که با کمبود زمان مواجه هستند و یا علاقه دارند تا در مدت کوتاهی مهارت های خود را تقویت کنند از این قانون استفاده میکنند.
این سوالات را از خود بپرسید:
یک قطعه موسیقی تا چه حد باید بینقص اجرا شود؟
اگر قطعه باید واقعا بینقص باشد، میتوانید زمان زیادی را صرف کنید تا قطعه بینقص از آب درآید.
اما اگر تنها قرار است یک بار این قطعه را اجرا کنید و بخشهای دیگری از مهارت موسیقی شما وجود دارند که نیازمند صرف زمان و تمرین هستند، از خود بپرسید: آیا اجرای من به اندازه کافی خوب است؟
اگر پاسخ منفی است، کدام بخشهای اجرا نیازمند بهبود هستند؟ آیا با صرف زمان و تمرین، به اندازه لازم خوب خواهند شد؟
قانون هشتاد بیست در پیانو
حتی اگر به دنبال پیشرفت بیشتر و جهش بهتری در ساز پیانو هستید میتوانید قانون هشتاد بیست را کمی تغیر دهید و آن را با نسبت 10 به 90 اجرا کنید. یعنی شما یک قطعه موسیقی را یاد میگیرید و سپس 90 درصد از زمان خود را بر روی 10 درصد از آن قطعه صرف میکنید.
فقط بخش بسیار کوچکی وجود دارد که نیازمند تمام وقت و تلاش شماست. البته همیشه یک وسوسه ی بزرگ در نوازندگان وجود دارد که به ابتدای قطعات باز گردند که قسمت هایی که بلد هستند را هم اجرا کنند، زیرا این کار علاوه بر اینکه سرگرم کننده است به نوازندگان کمک میکند تا در آن قسمت ها بهتر و بهتر شوند.
اما اجازه ندهید که این مسئله وقت شما را هدر بدهد زیرا این مسئله که شما بتوانید قطعه ای را بهتر اجرا کنید پایانی ندارد.
وسواس نداشته باشید
حتی اگر شما تا آخر عمرتان هم هر روز بر روی یک قطعه کار کنید، بازهم امکان این وجود دارد که اجرای خود را بهبود ببخشید.
اما واقعیت این است که شما نیاز دارید تا بیشتر وقت خود را به بخش کوچکی معطوف کنید که سخت تر است یا مهارت خاصی را طلب میکند. گاهی حتی لازم است تا شما 98 درصد وقت خود را روی 2 درصد از یک قطعه معطوف کنید.
قانون هشتاد بیست به شما کمک تا در روزهای بعد از آن تمرین روان تری داشته باشید و به اجرای قسمت های بیشتری از قطعه بپردازید به ویژه زمان هایی که قصد دارید برای اجرا آماده شوید و نیاز دارید تا تمام قطعه را به گونه ای بی نقص بنوازید.
در هنگام اجرای قانون هشتاد بیست بهتر است در طی یادگیری ساختار یک قطعه، توجه خود را به بخش هایی معطوف کنید که به اصلاح نیاز دارند، ما افراد زیادی را میبینیم که ساعت ها پشت پیانو مینشینند اما به نظر نمیرسد چیزی که به دنبال هستند را یاد گرفته باشند.
توجه خود را به جاهایی که لازم است معطوف کنید
اگر زمان زیادی از وقت خود را صرف یک قسمت کوچک از قطعه کنید، ممکن است احساس کنید که هرگز از این قطعه عبور نخواهید کرد. شاید این یک عبارت چهار یا هشت میزانی باشد و شما فکر کنید: خدای من! اگر یک ساعت یا یک ساعت و نیم را صرف این چند میزان کنم، هرگز این قطعه را به پایان نخواهم رساند!
نکتهای که وجود دارد این است: با توجه به این که تقریبا همهی قطعات موسیقی دارای تکرارهایی از تمها و چالشهای تکنیکی مختلف هستند، اگر در ابتدا این زمان را صرف بخشهای سخت قطعه کنید، پس از تمرین مناسب این بخشهای سخت و اتصال آنها به سایر بخشها، پیشرفت زیادی در قطعه خواهید داشت.
بنابراین بله! قانون 80/20 اثربخش است و شاید حتی درصد تاثیرگذاریش بیشتر از این باشد.