اساتید مطرح ساز باغلاما

اساتید مطرح ساز باغلاما

نوید مثمر

نوید مثمر از اساتید باغلاما در سال ۱۳۵۸ در مراغه متولد شد. از سال ۱۳۷۶ به صورت جدی آموختن موسیقی را با ساز سه‌تار آغاز کرد. آشنایی با صدای تندیر(دوتار شمال خراسان)، تامدیرا(دوتار ترکمن) و تمیره(طنبور یارسان) کم کم او را به سمت موسیقی ائتنیک هدایت کرد.

 به دلیل نبود لوازم لازم برای تهیه این سازها و آموزش غیرحضوری آنها و محدود بودن امکانات دیداری در جهت تقلید تکنیکهای خاص این آلات موسیقی، مجبور به تغییر در شکل و فرم سازهای مضرابی رایج در آذربایجان و آموختن این سازها از طریق گوش نمود که این مسأله باعث شد بتواند چندین تکنیک مضراب و انگشت‌گذاری جدید به مجموعه‌ی غنی تکنیکهای موجود آنها بیافزاید.

شروع زندگی هنری نوید مثمر

 از سال ۱۳۷۸ یادگیری باغلاما و بخش جدایی‌ناپذیر خنیاگری یعنی عنصر آواز را آغاز کرد. با وجود آنکه باغلاما سازی نو از خانواده‌ی سازهای زهی بومی رایج در کشور محسوب میشود توانست چندین تکنیک نوازندگی با دست(که درتمامی نواحی ترک نشین به‌ آن «شلپه» میگویند) به‌ آن بیافزاید و در کنسرت سالانه باغلاما‌نوازان در دانشگاه فنی استانبول به سالهای۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ ، به معرفی و اجرای این تکنیکها بپردازد.

از سال ۱۳۸۵ با همکاری تعدادی چند از هنرجویانش به تاسیس گروه موسیقی «تورکمان» مبادرت ورزید و با این گروه چندین پروژه مختلف را تقدیم کرده‌اند. تا کنون سه اثر از مجموعه‌های گردآوری‌شده‌ی ایشان به گنجینه‌ی رپرتوار موسیقی رادیو و تلویزیون ترکیه راه یافته است.

 مختصری از مجموعه‌ی تجارب وی در عرصه‌ی موسیقی «مقامی-عاشیقی ترکی» در کنسرتها و جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی درآرشیو سایت موجود است. وی فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی عمران از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان می‌باشد.

اورهان گنجه بای

اورهان گنجه بای ملقب به «اورهان بابا» در چهارم آگوست 1944 در شهر سامسون در کناره دریای سیاه متولد شد. ترانه سرا، ترانه خوان، هنرمند و شاعر ترک و موزیسین مشهوری که هنوز هم صدای او برای بسیاری از دوستداران موسیقی ترکی خاطره انگیز است.

موسیقی را در سن شش سالگی از امین تاراکچی یک مهاجر جزیره کریمه و فارغ التجصیل کنسرواتوار روس شروع به آموختن کرد. ویولون و ماندولین را از این خواننده اپرا یاد گرفت.

در سن هفت سالگی موسیقی مردمی ترک و باغلاما را آموخت. و در سن ده سالگی اولین اثرش را با نام “قاراقاشلی اسمردی، کیم بیلیر کیمی سودی”/ “سیاه چشم و سبزه رو، کی می دونه عاشق چه کسی ست” منتشر کرد.

در سن سیزده سالگی شروع به آموختن موسیقی هنری ترک و تنبور نمود.

در دوران محصلی در سامسون، ادیرنه و استانبول در جمعیتهای موسیقی هنری به تنبور نوازی و در جمعیتهای موسیقی مردمی نیز به نواختن باغلاما پرداخت. و در استانبول مدارس موسیقی را باز کرد.

اولین اثر حرفه ایش با نام “روحومدا تیتره ین بیر آلـِوسین”/ ” اخگر لرزانی هستی در روح من ” را در سن اجرا کرد.

گنجه بای از سن 16 سالگی شروع به یادگیری سبکهای جاز و راک نمود و در ارکسترهای مرتبط با موسیقی غربی به نواختن تنورساکس مشغول شد. وی سپس به استانبول آمده و در اولین کنسرواتوار استانبول با نام سابق دارالألحان فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در سال 1966 در آزمون رادیو تی آر تی در استانبول شرکت نموده و موفق به قبولی شد. در همانسال در برنده مسابقات باغلاما نوازی ترکیه شد. وی دهسال در رادیو تی آر تی استانبول به باغلاما نوازی پرداخت. اما در سال 1967 به دلیل آنکه می خواست در سطح وسیعتری به موسیقی بپردازد استعفا داد.

در سالهای 1960 تا 1968 به همراه جمعی از اساتید باغلاما مشهور ترکیه همچون عارف ساغ و جینوچن تانری کورور موسیقی متن فیلمهای مختلفی را اجرا کرد.


 

احمد کچ

احمد کوچ یا به تلفظ دقیق تر ” آحمِت کوچ ” موزیسین و از اساتید باغلاما می‌باشد . متولد سال ۱۹۶۰ بوده و هم‌اکنون به عنوان آهنگساز ، تنظیم کننده ، نوازنده و مدرس دانشگاه در وزارت فرهنگ کشور ترکیه شاخته می‌شود. 

کوچ به عنوان شناخته شده‌ترین هنرمند ترکیه ایست که توانسته است تا بین موسیقی مدرن و کلاسیک پیوندی ناگسستنی ایجاد کند. او در سال ۱۹۷۹ و در سن ۱۹ سالگی وارد دانشکدهٔ فنی استانبول شد و و به مدت ۱۲ سال به مطالعه روی شاخه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی غربی پرداخت.

در سال ۱۹۹۵ در پروژه ساخت مجموعهٔ ۷ شاخه گل میخک یا همان Yedi Karanfil که مجموعه ای کم نظیر در بین آثار اصیل و کلاسیک ترکیه بشمار می‌رود.

 در سری سوم هفت شاخه گل میخک به عنوان تنظیم کننده حضور بهم رساند. که بعدها ۷ قطعه از آن در آلبوم شخصی او با عنوان ” نغمه های راه ” قرار گرفت.

 دو سال پس از انتشار اولین آلبوم رسمی او با عنوان Yediveren Anadolu ” آنادولی سر سبز ” که مجموعه ای از آثار کلاسیک ترکی بود.

 در سال ۱۹۹۷ تک آهنگی با عنوان Dinle ” گوش بسپار ”  اما نقطهٔ اوجی برای کوچ بود چرا که صدای باغلاما نواختن او بیشتر از صدای خواننده خودنمایی نمود. 

احمد کوچ در حال حاضر به اجراهای زنده در سرتاسر اروپا مشغول است و در مواقع فراغت به تدریس باغلاما و گیتار می‌پردازد.